الگوریتم های گوگل را بیشتر بشناسیم
الگوریتم های گوگل نقش مهمی در تعیین رتبه و ارتباط صفحات وب در نتایج جستجو دارند. گوگل یک شرکت فناوری است که یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در جهان را اداره می کند.
برجسته ترین الگوریتم های توسعه یافته توسط گوگل
رتبه صفحه PageRank :
این الگوریتم اصلی است که توسط گوگل برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می شود. بر اساس تعداد و کیفیت پیوندهایی که به آن صفحه اشاره می کنند، به هر صفحه یک «امتیاز» اختصاص می دهد.
مرغ مگس خوار hummingbird :
این یک به روز رسانی بزرگ برای الگوریتم جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این بهروزرسانی برای بهبود توانایی گوگل در درک زمینه و هدف پشت یک عبارت جستجو طراحی شده است، نه صرفاً مطابق با کلمات کلیدی.
پاندا Panda :
این فیلتری است که در سال ۲۰۱۱ برای جریمه کردن محتوای “کم کیفیت” یا “نازک” که ارزش کمی برای کاربران ایجاد می کند، معرفی شد.
پنگوئن: این فیلتر دیگری است که در سال ۲۰۱۲ برای هدف قرار دادن وب سایت هایی که درگیر تاکتیک های ساخت لینک دستکاری می شوند، معرفی شد.
بِرتBERT :
این یک الگوریتم مبتنی بر شبکه عصبی است که در سال ۲۰۱۹ برای بهبود توانایی گوگل در درک معنی و بافت کلمات در یک جستجوی جستجو معرفی شد.
RankBrain: این یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد تا به گوگل کمک کند تا معنای پشت سؤالات جستجو را بهتر درک کند.
اینها تنها چند نمونه از الگوریتم های توسعه یافته توسط گوگل هستند. این شرکت به توسعه و به روز رسانی الگوریتم های خود برای بهبود کیفیت و ارتباط نتایج جستجوی خود ادامه می دهد.
علاوه بر الگوریتم هایی که قبلا ذکر کردم، در اینجا چند الگوریتم توسعه یافته توسط گوگل وجود دارد:
Mobilegeddon :
این بهروزرسانی الگوریتم جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و اهمیت بیشتری برای موبایل دوستی یک وبسایت قائل است.
Possum :
این بهروزرسانی الگوریتم جستجوی محلی Google است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و هدف آن بهبود ارتباط نتایج جستجوی محلی با در نظر گرفتن مکان و فاصله جستجوگر است.
Fred :
این یک بهروزرسانی الگوریتم تأیید نشده است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ گزارش شد و گمان میرود وبسایتهایی را هدف قرار میدهد که دستورالعملهای وبمستر گوگل را نقض میکنند، مانند آنهایی که درگیر اعمال سئو کلاه سیاه هستند یا محتوای با کیفیت پایینی دارند.
Google E-A-T:
این مخفف عبارت Expertise, Authority, Trustworthiness است و مجموعهای از دستورالعملهایی است که صاحبان وبسایت باید برای بهبود کیفیت و مرتبط بودن محتوای خود دنبال کنند. گوگل اعلام کرده است که این فاکتورها در الگوریتم رتبه بندی آنها مهم هستند، اما جزء رسمی خود الگوریتم نیستند.
اینها تنها چند نمونه از الگوریتم های بسیاری است که گوگل برای بهبود نتایج جستجوی خود ایجاد کرده است. توجه به این نکته ضروری است که گوگل جزئیات الگوریتم های خود را محرمانه نگه می دارد، بنابراین اطلاعات موجود در مورد آنها بر اساس مشاهدات و آزمایش های کارشناسان صنعت و مدیران وب سایت ها است.
♦ علاوه بر الگوریتمها، گوگل از فاکتورهای رتبهبندی مختلفی نیز برای تعیین ارتباط و اهمیت یک صفحه وب استفاده میکند. برخی از مهمترین عوامل رتبه بندی عبارتند از:
تولیدمحتوا :
کیفیت، مرتبط بودن و منحصر به فرد بودن محتوای یک صفحه وب نقش مهمی در رتبه بندی آن دارد. گوگل برای محتوایی ارزش قائل است که برای کاربران ارزش قائل شود و به خوبی نوشته شده و به خوبی تحقیق شده باشد.
انتخاب کلمات کلیدی :
استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوا و متا تگ های یک صفحه وب می تواند به بهبود رتبه آن برای آن کلمات کلیدی کمک کند. با این حال، مهم است که از کلمات کلیدی به روشی طبیعی و مرتبط استفاده کنید، زیرا پر کردن کلمات کلیدی می تواند منجر به جریمه گوگل شود.
پیوندها :
تعداد و کیفیت لینک هایی که به یک صفحه وب اشاره می کنند می تواند تأثیر بسزایی در رتبه بندی آن داشته باشد. گوگل به لینکهای وبسایتهای معتبر و معتبر و پیوندهایی که مرتبط با محتوای صفحه لینکشده هستند، اهمیت میدهد.
سازگاری با موبایل :
با افزایش استفاده از دستگاه های تلفن همراه برای دسترسی به وب، گوگل اهمیت بالایی به سازگاری با موبایل یک صفحه وب می دهد. وبسایتهایی که برای دستگاههای تلفن همراه بهینهسازی شدهاند، احتمالاً در نتایج جستجوی Google رتبه خوبی دارند.
معماری سایت: ساختار و سازماندهی یک وب سایت، از جمله ساختار URL آن و استفاده از پیوندهای داخلی نیز می تواند بر رتبه آن تأثیر بگذارد. گوگل برای وبسایتهایی ارزش قائل است که به راحتی قابل پیمایش هستند و ساختاری واضح و منطقی دارند.
اینها تنها تعدادی از عوامل متعددی هستند که گوگل برای تعیین رتبه یک صفحه وب در نتایج جستجوی خود استفاده می کند. برای صاحبان وب سایت مهم است که با آخرین پیشرفت ها در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) همراه باشند و در صورت نیاز تغییراتی را در وب سایت خود برای بهبود رتبه آن ایجاد کنند.
الگوریتم های جدید گوگل در سئو
همانطور که گفتیم الگوریتم های گوگل در سئو دائما در حال تغییر هستند و ممکن است روزانه چندین تغییر جدید در آنها ایجاد شود. در ادامه برخی از آخرین تغییرات الگوریتم گوگل در سال ۲۰۲۱ را خواهید خواند.
به روز رسانی الگوریتم اسپم
گوگل در آخرین به روز رسانی رسمی الگوریتم در سال ۲۰۲۱، لینک های داخلی و خارجی وب سایت ها را بررسی می کند. این به روز رسانی لینک هایی با منابع اشتباه یا ضعیف را غیرفعال می کند. به همین دلیل باید در فرآیند لینک سازی و بک لینک دقت کنید و لینک های اسپم را از وب سایت خود حذف کنید.
به روز رسانی الگوریتم اصلی گوگل
آخرین بهروزرسانی الگوریتم هسته Google در ۱ ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز شد و در ۱۲ ژوئیه تکمیل شد. مانند همه بهروزرسانیهای الگوریتم اصلی، این مورد نیز تغییر زیادی نکرد، فقط یک بهروزرسانی کلی برای بهبود نتایج جستجو بود.
به روز رسانی الگوریتم تجربه صفحه
در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱، گوگل اعلام کرد که قصد دارد تجربه کاربری را در صفحه به عنوان بخشی از سیستم رتبه بندی خود قرار دهد. این به روز رسانی تعدادی از سیگنال های مربوط به تجربه کاربر را بررسی می کند. به گفته گوگل، با توجه به سرعت پایین توسعه این الگوریتم، وب سایت ها تغییر چندانی در رتبه بندی نخواهند داشت.
چرا باید از تغییرات الگوریتم های گوگل در سئو بدانیم؟
تغییرات در الگوریتم های گوگل می تواند رتبه وب سایت ها را به شدت تغییر دهد. اگر گوگل تصمیم بگیرد که محتوای شما به اندازه کافی خوب نیست وقتی الگوریتمهای خود را تغییر میدهد، میتوانید در مدت زمان بسیار کوتاهی ترافیک زیادی را از دست بدهید و اگر کسبوکار شما متکی به ترافیک ورودی از Google باشد، ممکن است با زیانهای جبرانناپذیری مواجه شوید. به همین دلیل بهتر است از تغییرات جدید الگوریتم های گوگل در سئو آگاه باشید و محتوای وب سایت را به روز نگه دارید.
برای بررسی تغییرات الگوریتم، میتوانید از ابزارهایی مانند MozCast یا SemRush Sensor استفاده کنید. این ابزارها آخرین تغییرات الگوریتم را به همراه جزئیات مختلف به شما نشان می دهند.
لینک ابزار MozCast: “دانلود کنید”
لینک ابزار SemRush Sensor: “دانلود کنید”
همچنین می توانید با افزودن بخش «Annotations» به ابزار Google Analytics، تغییرات در وضعیت صفحات وب سایت خود را ثبت کنید. این یادداشت ها می توانند به شما کمک کنند تا فعالیت کاربر و تأثیر تغییرات جدید بر رتبه صفحه وب سایت خود را بررسی کنید.
- حسین حسن نژاد
- 21 فروردین 1402
- 235 بازدید